Politics

Carrie Johnson and the curious case of the vanishing Times story | Carrie Johnson


At first look, the story gave the impression to be the political scoop of the weekend.

On Saturday, the Times reported that Boris Johnson had tried to rent his now spouse as his chief of employees when he was overseas secretary.

But virtually as quickly because the article hit the printers, it was withdrawn, with out rationalization or clarification.

The piece, written by veteran foyer journalist Simon Walters, previously of the Daily Mail and Mail on Sunday, appeared on web page 5 of some early print copies of Saturday’s Times newspaper however was dropped for later editions.

It doesn’t seem that the article was ever revealed on the Times’ web site.

The story expanded on claims in a biography of Carrie Johnson by Tory donor and peer Lord Ashcroft that Johnson had tried to nominate her to a £100,000-a-year authorities job when he was overseas secretary in 2018.

It mentioned the thought had fallen aside when his closest advisers realized of the thought to rent the Tory press chief, then often known as Carrie Symonds, who he later married. Johnson was then nonetheless married to Marina Wheeler, a barrister.

A supply with data of the scenario instructed the Guardian this account was true.

However, a spokesperson for Carrie Johnson was categoric. “These claims are totally untrue,” she mentioned.

No 10declined to provide an on the document response to the story.

Walters instructed the Guardian: “I stand by the story. I went to all the relevant people over two days. Nobody offered me an on the record denial and Downing St didn’t deny it off the record either.”

Journalists on the Times had been baffled by the choice to withdraw Saturday’s story , with a number of sources suggesting there had been a high-level intervention to take away it.

The paper’s editor, John Witherow, is reported to be off work.His deputy Tony Gallagher edited the newspaper on Friday, with a number of sources saying he made the decision to drop the story from later editions.

A spokesperson for News UK declined to touch upon why an article that appeared prominently in probably a whole bunch of 1000’s of print newspapers had been faraway from later editions, with none rationalization.

Walters just lately left his senior place on the Daily Mail, the place he first revealed the scandal over Carrie Johnson’s renovations of the Downing Street flat.

MailOnline rewrote the Times’ story in regards to the proposed authorities job for Carrie Johnson within the early hours of Saturday morning however has since additionally deleted its article with out rationalization or an editor’s word. News aggregation websites have additionally deleted their copies of the MailOnline article.

Removing the article could also be an instance of the Streisand Effect – the place makes an attempt to delete info from the web makes the general public way more all in favour of it.

Alastair Campbell, the previous No 10 director of communications beneath Tony Blair, tweeted on Sunday that the disappearance of the story gave the impression to be “further evidence that much of our media is essentially an extension of the press office of a liar and a crook”. He mentioned that Times proprietor Rupert Murdoch had “done so much damage to journalism”.

Earlier this 12 months, the federal government eliminated all authorized limitations on Murdoch interfering within the editorial independence of the Times and the Sunday Times, ending restrictions which have been in place since he purchased the newspapers in 1981.

Ofcom had warned that lifting the restrictions “would create the opportunity for greater proprietorial influence over the titles, which could affect free expression of opinion and accuracy of news”.

However, the media regulator additionally largely accepted the case that there’s little incentive for Murdoch to intrude in editorial issues, as a result of if that grew to become public it might undermine the belief of the Times’s readers and value Murdoch cash.



Source hyperlink

Leave a Reply

Your email address will not be published.